ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Rok 2012

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Zarządzenie Nr 48/2012 Wójta Gminy Skąpe z dnia 28 sierpnia 2012r. w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej Gminy Skąpe na rok 2013.

Informacja ogłoszona dnia 2012-09-17 11:57:38 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Zarządzenie Nr 48/2012
Wójta Gminy Skąpe
z dnia 28 sierpnia 2012r.
 
w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej Gminy Skąpe na rok 2013.
 
 
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) i § 1 Uchwały Nr LI/330/2010 Rady Gminy Skąpe z dnia 16 lipca 2010r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zarządzam, co następuje:
 
§ 1. Zobowiązuje się pracowników merytorycznych realizujących zadania na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy Skąpe, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, kierowników jednostek sektora finansów publicznych finansowanych z budżetu Gminy Skąpe, bądź jednostki powiązane z budżetem otrzymywaną dotacją oraz Sołtysów - do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na rok 2013.
 
§ 2. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2013 rok należy opracować zgodnie z:
1. Zasadami ustalonymi w Uchwale Nr LI/330/2010 Rady Gminy Skąpe z dnia 16 lipca 2010 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
2. Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
3. Ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010r. Nr 80 poz. 526 z późn. zm.).
4. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 07 grudnia 2010 roku w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616).
5. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207),
6. Obowiązującymi uchwałami Rady Gminy Skąpe mającymi wpływ na budżet Gminy.
7. Warunkami porozumień i umów zawartych przez Gminę Skąpe z innymi podmiotami.
8. Informacją Ministra Finansów o planowanych udziałach budżetu Gminy w dochodach budżetu państwa oraz ustalonych subwencjach na 2013r.
9. Informacją Wojewody Lubuskiego o kwotach dotacji celowych na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej.
10. Zobowiązaniami z lat ubiegłych oraz podjętymi uchwałami Rady Gminy o zaciągnięciu zobowiązań na lata następne.
11. Inne przepisy i stosowane w praktyce formy przekazu, jeżeli mają one związek z projektowanymi wielkościami budżetowymi.
 
§ 3. Podstawowe wskaźniki, które należy uwzględnić przy opracowaniu wielkości budżetowych do projektu uchwały budżetowej na 2013 rok:
1. Średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, który w 2013 roku wyniesie 2,7 %.
2. Istniejącej sieci placówek finansowanych z budżetu Gminy Skąpe, z uwzględnieniem placówek przewidywanych do uruchomienia lub likwidacji w 2013 roku oraz placówek, które od 1 stycznia 2013 roku będą funkcjonować w innej formie organizacyjnej.
3. Wysokość wynagrodzeń obowiązujących w dniu 1 września 2012 roku z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów o zasadach wynagrodzenia.
4. Przewidywanych ustawowo nowych zadań do przejęcia przez Gminę w 2013 roku z wyjątkiem zmian ustrojowych.
 
§ 4. Założenia w zakresie prognozowania dochodów budżetowych Gminy Skąpe na rok 2012:
1. Szacowanie dochodów opierać się powinno na zasadach ostrożnościowych i gruntownie uzasadnionych. Podstawową planowania dochodów na rok 2013 jest przewidywane wykonanie dochodów budżetowych w roku 2012 i wykonanie dochodów w roku 2011.
2. Przy ustalaniu poziomu dochodów na rok 2013 należy uwzględnić:
a. Planowane zmiany w uchwałach podatkowych,
b. Sytuację płatniczą największych podatników gminy,
c. Poziom windykacji zaległości podatkowych,
d. Podjęte działania w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych z Unii Europejskiej, budżetu państwa, itp.,
e. Planowane zmiany innych należności budżetowych wynikające ze zmieniających się przepisów.
3. Dochody budżetu planuje się z podziałem na bieżące i majątkowe.
4. W zakresie prognozowania dochodów należy dokonać szczegółowego podziału źródeł dochodów i uzasadnić wymiernie każdy ich składnik, podając ich szczegółową kalkulację. Założony plan wpływów winien być realny do wykonania. Proponowane kwoty należy uzasadnić podając podstawę i przyczyny wzrostu lub zmniejszenia w stosunku do przewidywanego wykonania bieżącego i wykonania w roku poprzedzającym.
5. Dochody z podatków i opłat lokalnych planowane winny być na poziomie dochodów z 2012 roku z uwzględnieniem, w szczególności zmian w wysokości stawek podatkowych, podstaw opodatkowania, skutków udzielonych ulg oraz zmian wynikających z obowiązujących ustaw podatkowych. Planowany wskaźnik ściągalności podatków na 2013 rok - 90 %.
6. Dochody z majątku gminy szacuje się na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w 2013 roku, zawartych umów najmu i dzierżawy oraz planowanych przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
7. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu szacuje się na podstawie ilości zezwoleń na czas nieokreślony oraz przewidywanej ilości zezwoleń na sprzedaż jednorazową.
8. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa:
a. Podatek dochodowy od osób fizycznych – w wysokości wskazanej przez Ministra Finansów,
b. Podatek dochodowy od osób prawnych – w wysokości przewidywanego wykonania w roku 2012 i wykonania w roku 2011.
9. Subwencje i dotacje celowe z budżetu państwa przyjmuje się w wysokościach podanych przez właściwe organy.
10. Dotacje celowe (w tym pomoc finansową) uzyskane od innych jednostek samorządu terytorialnego ujmuje się na podstawie obowiązujących zapisów porozumień i umów.
11. Zaliczki i refundacje ze środków Unii Europejskiej ustalić z uwzględnieniem planowanych terminów składania wniosków o płatność oraz wynikające z umowy, czasu ich weryfikacji i poświadczenia przez Instytucję Zarządzającą.
 
§ 5. Założenia w zakresie prognozowania wydatków budżetowych Gminy Skąpe na 2013r.:
1. Podstawową planowania wydatków na 2013 rok jest przewidywane wykonanie wydatków budżetowych w roku 2012 i wykonanie w roku 2011.
2. Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych i wynikających z umów. Zadania dodatkowe należy uszeregować wg priorytetów do ewentualnego wprowadzenia do projektu uchwały budżetowej.
3. Ustala się następujący priorytet wydatków budżetowych:
a. Zabezpieczenie środków finansowych na zadania budżetowe dla jednostek organizacyjnych gminy na poziomie zapewniającym ich sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie,
b. Zapewnienie środków na niezbędne remonty i naprawy zabezpieczające mienie komunalne,
c. Zapewnienie środków na inwestycje kontynuowane i ujęte w wieloletniej prognozie finansowej,
4. Wydatki rzeczowe planuje się na podstawie przewidywanego wykonania roku 2012 i wykonania w roku 2011, pomniejszone o jednorazowe wydatki w bieżącym roku i ubiegłym, powiększone o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług.
5. Planując wydatki na remonty bieżące należy dołączyć szczegółową kalkulację zawierającą m.in. zakres prac, szacunkowy kosztorys oraz wyszczególnić remonty związane z decyzjami i nakazami organów nadzoru. W ramach zadania „remonty bieżące” nie należy planować napraw i konserwacji. Lecz usługi budowlano-montażowe.
6. Wynagrodzenia osobowe kalkulować wg kwot wynikających ze stosunku pracy na dzień 01.09.2012r., biorąc pod uwagę skutki finansowe planowanych zmian organizacyjnych do końca 2012r. oraz w roku 2013. Nagrody planowane są w wysokości 1 % planowanego funduszu płac. Zakładany wzrost płac o 2,7 %, w placówkach oświatowych (dla nauczycieli) wzrost płac zgodnie z rozporządzeniem MEN, ponadto należy uwzględnić wypłaty jednorazowe (nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne itp.).
7. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe kalkulować wg planowanych umów, ze wskazaniem przewidywanych kwot środków na realizacje każdej z nich.
8. Wydatki z tytułu dodatkowych wynagrodzeń rocznych planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997r. Nr 160 poz. 1080 z późn. zm.).
9. Składki na ubezpieczenia społeczne planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009r. Nr 205 poz. 1585 z późn. zm.).
10. Składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
11. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych planować zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70 poz. 335 z późn. zm.). Do planowania wysokości odpisu podstawowego przyjąć kwotę bazową w wysokości 3.100,00 zł. W odniesieniu do placówek oświatowych odpis na fundusz świadczeń socjalnych od nauczycieli planować zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.). Kwota bazowa dla nauczycieli, od 1 stycznia 2012r., w wysokości 2.717,59 zł. Odpis na nauczycieli będących na rencie, bądź emeryturze planować z uwzględnieniem waloryzacji emerytur i rent na poziomie 4 %.
12. Przy planowaniu środków na zadania inwestycyjne pierwszeństwo w zabezpieczeniu finansowania mają zadania przewidziane do zakończenia w 2013 roku, następnie zadania kontynuowane oraz z potwierdzonym zewnętrznym wsparciem finansowym. Planowanie środków na nowe zadania, a także na zadania nie obligatoryjne może nastąpić w koniecznych i uzasadnionych przypadkach.
13. W projekcie budżetu gminy przyjmuje się rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane w wysokości do 1% wydatków budżetowych oraz rezerwy celowe:
a. Na zarządzanie kryzysowe – w wysokości 0,5 % wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
b. Inne rezerwy, w tym na inwestycje, z zaznaczeniem, że suma rezerw celowych nie może przekroczyć 5% planowanych wydatków budżetowych.
14. Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych należy proponować na realizację określonych zadań gminy, z podaniem kwoty dotacji i zakresu rzeczowego zleconego zadania.
15. Ośrodek Pomocy Społecznej zobowiązuję do opracowania Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i zapobiegania innym patologiom społecznym.
 
§ 6. Przy planowaniu przychodów należy uwzględnić wpływy pochodzące:
1. z pożyczek, kredytów i papierów wartościowych,
2. z innych operacji finansowych.
 
§ 7. Przy planowaniu rozchodów uwzględnić:
1. spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów,
2. wykup papierów wartościowych,
3. płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku jednostki samorządu terytorialnego,
4. inne operacje finansowe.
 
§ 8. Określa się zakres prac i terminy składania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Skąpe na 2013 rok oraz jednostki organizacyjne (pracownicy) odpowiedzialne za ich opracowanie i weryfikację:
1. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2013 rok należy sporządzić w wersji papierowej i elektronicznej, w terminie do 30 września 2012 roku i przekazać Skarbnikowi Gminy w formie papierowej oraz pocztą elektroniczną na adres e-mail: .
2. Materiały planistyczne należy składać na drukach załączonych do zarządzenia. Dostępna jest możliwość dołączenia innych druków, które zadaniem kierowników jednostek bądź pracowników merytorycznych są niezbędne przy projektowaniu budżetu.
3. Pracownicy na samodzielnych stanowiskach, zgodnie z zakresem wykonywanych zadań na danym stanowisku, zobowiązani są dołączyć inne zestawienia, które należy uwzględnić przy opracowaniu projektu budżetu na 2013 rok m. in.:
a. Wykaz mienia przewidzianego do sprzedaży - Samodzielne stanowisko ds. gospodarki gruntami, gospodarki komunalnej, lokalowej i rolnictwa,
b. Wykaz zadań realizowanych i planowanych do realizacji przy udziale środków z Unii Europejskiej, ze wskazaniem etapu aplikowania o środki współfinansowane - Samodzielne stanowisko ds. rozwoju lokalnego i promocji gminy,
c. Wykaz inwestycji kontynuowanych oraz zadań nowych z wyszczególnieniem nazwy zadania, poniesionych nakładów i prognozy nakładów na 2013 rok. Wykaz zadań powinien zawierać nakłady planowane na dany rok budżetowy i źródła finansowania - Samodzielne stanowisko ds. budownictwa i zamówień publicznych,
d. Zestawienie wydatków na realizację programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i w zakresie profilaktyki narkomanii – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
e. Inne.
4. Przyjęte wielkości w poszczególnych pozycjach przedłożonego planu muszą posiadać ekonomiczne uzasadnienie. W materiałach projektowych bezwzględnie obowiązuje zasada realnego ujmowania wydatków.
5. Materiały do projektu budżetu powinny być sporządzone w układzie klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38 poz. 207 z późn. zm.).
6. W materiałach planistycznych należy zamieścić kalkulacje odrębnie dla każdego paragrafu dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz objaśnienia odrębnie dla każdego źródła dochodów i przychodów w paragrafie i każdego typu zakupu lub usługi w paragrafie wydatkowym, ze szczególnym uwzględnieniem czynników kształtujących wzrost lub spadek projektowych wielkości w stosunku do przewidywanego wykonania w roku 2012 i wykonania w roku 2011. Przewidywane wykonanie za 2012r. ma stanowić wielkość realną skorygowaną o kwoty, co do których zachodzą przesłanki, że nie zostaną wykonane w ramach planu.
7. Samorządowa instytucja kultury i Samorządowy Zakład Budżetowy –zobowiązani są przedłożyć projekt planu finansowego ze szczegółową dokumentacja planistyczną.
8. Zobowiązuje się wszystkie jednostki organizacyjne Gminy oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy do przygotowania materiałów i wzajemnej współpracy.
 
§ 9. Określa się wzory druków do projektu budżetu Gminy Skąpe na 2013 rok – zgodnie z załącznikami od 1 do 7.
 
§ 10. Ustalenia zawarte w załącznikach do niniejszego zarządzenia mają zastosowanie do projektowania planów finansowych jednostek budżetowych, samorządowego zakładu budżetowego, instytucji kultury.
 
§ 11. Założenia określone w niniejszym zarządzeniu mogą być modyfikowane i uzupełniane w zakresie i formie określonej przez Wójta Gminy.
 
§ 12. Nadzór nad całokształtem prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu Gminy Skąpe na 2013 rok sprawuje Skarbnik Gminy.
 
§ 13. Brak złożenia planów finansowych spowoduje nie ujęcie w planie finansowym.
 
§ 14. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
 
§ 15. Zarządzenia wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
 
 
Wójt Gminy Skąpe
/-/ Zbigniew Woch
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Alicja Hoppen-Anyszko
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-09-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Alicja Hoppen-Anyszko
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-09-17 11:46:53
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Ireneusz Noji
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-09-17 11:57:38
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Ireneusz Noji
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-09-17 09:57:37
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1304 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony